Mag een medewerker zich ziek melden tijdens vakantie?
.
Als een medewerker tijdens zijn vakantie ziek wordt, kan hij zich gewoon ziek melden. Met een ziekte- en verzuimreglement kun je de regels voor ziekmelding tijdens vakantie duidelijk vastleggen.
Voorbeelden van regels rondom ziekmelding tijdens vakantie die je kunt opnemen zijn:
• de medewerker is verplicht een arts te
raadplegen en een medische verklaring van de
arts te krijgen;
• de medewerker is verplicht zich persoonlijk
direct telefonisch ziek te melden met vermelding
van het verblijf- of verpleegadres en het
telefoonnummer;
• de medewerker is verplicht zijn eventueel
(geheel of gedeeltelijk) herstel tijdens vakantie
te melden;
• de medewerker geeft bij thuiskomst de originele
medische verklaring van de behandelend arts af
aan de bedrijfsarts, waaruit de duur en aard van
de ziekte duidelijk blijken.
Voldoet de medewerker aan deze regels, dan worden de ziektedagen tijdens vakantie niet als vakantie gerekend.
Ziek en op vakantie
Het is anders als een medewerker al arbeidsongeschikt is en op vakantie gaat. Zij maken gebruik van hun vakantiedagen, die vervolgens in mindering worden gebracht op het vakantiedagentegoed. De bedrijfsarts kan worden geraadpleegd als er twijfel ontstaat of het herstel van de werknemer wordt belemmerd door vakantie.
Om onduidelijkheid te voorkomen is het verstandig om vooraf afspraken te maken met uw medewerker.
Het helpt ook om de afspraken vast te leggen in een personeelsreglement of handboek.